Köpmönstret har förändrats under åren och idag söker de flesta information före, under eller efter ett köp på internet, detta gör att det är viktigt för företag att synas på internet. Självklart kommer man att synas genom att andra personer nämner en eller ens produkter men detta är inget som en verksamhet som vill gå med vinst kan förlita sig på, därför måste man också satsa på att synas på internet genom marknadsföring.

Till skillnad från marknadsföring i tryckt media går det att rikta sin marknadsföring betydligt mer om den sker digitalt, i dessa kanaler vet man mer om de som besöker och läser, och man kan också läsa av hur många som faktiskt läser eller klicka på annons. I en tryckt tidning är detta nästan omöjligt. Genom att veta mer om vilka det är man kommunicerar till kan man lättare rikta och anpassa kampanjer och annonser. En kampanj som ger digitalt kan med enkelhet ha olika utformningar av annonser beroende på i vilket forum den visas.

Genom att vara synlig på internet ökar du försäljningen.

Undersökningar visar att majoriteten av de köp som sker i butik har den som handlat gjort någon form av analys och informations hämtning på internet innan köpet skedde. Eftersom köparna rör sig på nätet bör det vara en självklar het för företag att synas på internet.
Vad som är viktigt att tänka på när man vill ha till exempel produkter eller tjänster synliga på internet är att det är lätt för potentiella köpare att göra jämförelser, så se till att ha ett bra erbjudande som är lätt att klicka hem.

Det ska vara smidigt för en person att beställa, köpa eller göra en förfrågan, det vill säga när du utformat kampanjer och annonser är det viktigt att också tänka på tydliga och enkla call-to-action möjligheter.